کد مطلب:134149 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:163

موریس دوکبری می نویسد
اگر مورخین ما، حقیقت این روز را می دانستند و درك می كردند كه عاشوراء چه روزی است این عزاداری را مجنونانه نمی پنداشتند زیرا پیروان حسین به واسطه ی عزاداری حسین می دانند كه پستی و زیردستی و استعمار و استثمار را نباید قبول كنند زیرا شعار پیشرو و آقای آنها ندادن تن به زیر بار ظلم و ستم بود.

قدری تعمق و بررسی در مجالس عزاداری حسین كه چه نكات دقیق حیاتی بخشی مطرح می شود، در مجالس عزاداری حسین گفته می شود، كه حسین (ع) برای حفظ شرف و ناموس مردم و بزرگی مقام و مرتبه ی اسلام، از جان و مال و فرزند گذشت و زیر بار استعمار و ماجراجوئی یزید نرفت.


پس بیائید ما هم شیوه ی او را سرمشق قرار داده از زیر دستی استعمارگران (بیگانگان) خلاصی یابیم و مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح دهیم. زیرا مرگ با عزت و شرافت بهتر از زندگی با ذلت است مسلم است ملتی كه از گهواره تا گور تعلیماتش چنین است دارای چه مقام و مرتبتی است، دارای هر گونه شرافت و افتخاری است، همه سرباز حقیقی عزت و شرافتند. علاوه بر منافع سیاسی كه ذكر شد و اثراتش طبیعی است بزرگترین پاداش اخروی را مسلمانان در این عملیات (یعنی تعزیه داری حسین می دانند) آشنایان به تاریخ تصدیق خواهند نمود كه اصلاح اخلاق و تعلیمات بین المللی جز به وسیله مذهب امروزه بلكه در قرنها در ملل خاورمیانه غیر ممكن است. جمعیت تسلیح اخلاقی به خوبی بدین نكته پی برده كه وطن خواهی و اتحاد و اتفاق را در سایه ی دین و مذهب و دیانت ملل خاور زمین بدست آورده اند امروز در ممالك متحده آمریكا مردم را به نام خدمت به وطن دعوت می كنند، ولی در آسیا می توان خدمات شایانی را بنام دین و مذهب حاصل نمود.

اگر مسلمانان مذهب را نادیده انگارند و به نام وطن خواهی بخواهند ترقیات سیاسی حاصل كنند بجای نفع زیان خواهند برد زیرا اگر تعلیمات سربازی را با دین توأم سازند سربازان تا خون در بدن دارند حاضر نیستند حتی یك وجب از خاك مقدس وطن را تسلیم اجانب نمایند امروز اگر استقلالی در مسلمانان مشاهده می شود و عامل اصلی آن پیروی از دستورات قرآن و اسلام است و خواهیم دید روزی را كه سلطنت های اسلامی در سایه همین نكته اساسی قوت گیرند و بدین وسیله مسلمانان عالم در سایه ی اتحاد و اتفاق واقعی مانند صدر اسلام مماك مشرق و مغرب عالم


را مطیع اوامر خود سازند، حسین (ع) شبیه ترین روحانیین به حضرت مسیح است ولی مصائب او سخت تر و شدیدتر است [1] .


[1] قيام حسين و يارانش صفحه ي 21.